Аналіз роботи шкільної бібліотеки

Хотинської ЗОШ І-ІІІ ст.№5

у 2019-2020н.р.

 

Сучасна система освіти переживає етап реформування та повного перезавантаження. Нова українська школа (НУШ) – це ключова реформа Міністерства освіти і науки. Головна мета – створити школу, в якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, як це відбувається зараз, а й уміння застосовувати їх у житті.   Шкільні бібліотеки є обов’язковим структурним підрозділом  НУШ та важливим складником сучасного освітнього середовища. Тому головною метою діяльності шкільних бібліотек є забезпечення якісного бібліотечно-інформаційного обслуговування всіх учасників освітнього процесу та надання допомоги педагогам у всебічному розвитку особистості з глибоко усвідомленою громадською і соціальною позицією, системою наукових знань відповідно до інтересів Української держави.

В умовах швидких трансформаційних змін першочерговим завданням для шкільної бібліотеки є перетворення її з центру бібліотечних ресурсів і доступу до інформації у центр дослідження, відкриття, творчості. Шкільна бібліотека є важливим засобом і формою втілення в життя цієї вимоги. Саме вона сприяє формуванню культури читання, саморозвитку особистості дитини, підвищенню інформаційної, освітньої, пізнавальної, інтелектуальної діяльності учнів.

 Робота шкільної бібліотеки ґрунтується на таких нормативно-правових документах:

 Конституція України;

 Закон України «Про бібліотеку і бібліотечну справу»;

Закон України «Про мови в Україні»;

 Закон України «Про загальну середню освіту»;

Положенні «Про шкільну бібліотеку», наказу по Хотинській ЗОШ №5 «Про організацію роботи шкільної бібліотеки у 2019-2020 навчальному році», річним планом роботи школи.

  • Сприяння реалізації державної політики в галузі освіти, розвитку навчально-виховного процесу. Виховання поваги до національної культури, формування національної свідомості, шанобливого ставлення до книги.
  • Виховання в школярів інформаційної культури, культури читання.
  • Формування вміння користування бібліотекою, книгою; розвиток пізнавальних здібностей та інтересів школярів.
  • Сприяння самоосвіті учнів і педагогів за допомогою різних форм і методів бібліотечної роботи.
  • Всебічне сприяння підвищенню методичної майстерності вчителів шляхом пропаганди педагогічної літератури та інформації про неї.
  • Пропаганда здорового способу життя.
  • Формування правової культури читачів, громадянськості, патріотизму, поширення інтересу до історії рідного краю.
  • Розширення бібліотечно-інформаційних послуг на основі удосконалення традиційних форм і методів роботи.
  • Оперативне та якісне здійснення комплектування фондів, здійснення порядку, розміщення, обліку і зберігання бібліотечного фонду.

 

Для забезпечення читачів необхідною для навчально-виховного процесу літературою постійно вивчаються читацькі потреби. В цьому напрямку проводяться індивідуальні бесіди з учнями школи для вивчення їх інтересів та інформаційних потреб, бесіди з вчителями, ознайомлення із новою навчальною, методично, художньою літературою шляхом проведення тематичних виставок.

Шкільний бібліотекар Хотинської ЗОШ І-ІІІ ступенів №5, Анісімова Анастасія Борисівна працює над проблемою «Підвищення читацької компетентності, шляхом впровадження інноваційних технологій»; плануючи свою діяльність, орієнтується на стратегію сучасного виховання, основні орієнтири учнів, підпорядковуючи свою роботу реальним запитам та потребам користувачів, ураховуючи вікові та психофізіологічні особливості школярів.

Робота з користувачами щодо формування і задоволення їх читацьких потреб є одним з найважливіших напрямків роботи шкільної бібліотеки. У вересні проведено реєстрацію нових читачів бібліотеки. Оформлено картотеку читацьких формулярів.

У вересні проводилась робота по ліквідації читацької заборгованості за минулий рік : продивлялись читацькі формуляри з метою виявлення боржників, яким повідомлялось про їх заборгованість перед бібліотекою. Також відбувалася співпраця з бібліотекарами району щодо укомплектування підручниками учнів 5-их, 6-их, 7-их, 10-их класів. З метою ознайомлення першокласників зі шкільною бібліотекою,  організовано екскурсію учнів перших  класів до шкільної бібліотеки, під час якої учні ознайомилися з правилами користування бібліотекою. Для учнів 5-А та 5-Б класів спільно з класними керівниками Цимбалюк Т.В. та Іваночко В.М. було проведено знайомство з бібліотекою та бесіда про значення книги в сучасному світі. Протягом 2019-2020 н. р. до бібліотеки записалися  нові користувачі (учні 5-их класів, 2-их класів та прибулі з інших шкіл). Шкільну бібліотеку відвідали 735 разів, прочитано 842 книги, що значно менше , ніж у минулому році, у зв’язку з карантином. Найбільшою популярністю серед учнів старшого шкільного віку користуються програмова література, молодших і середніх школярів – пригодницька та інша художня література. Найактивнішими читачами протягом навчального року були учні 4, 5-А, 5-Б, 7-Б, 10-А, 10-Б та 11 класів.

Протягом карантину на сторінці шкільної бібліотеки у соціальній мережі розміщувалися підбірки літератури на різну тематику, до визначних дат. Також посилання на електронні бібліотеки.

Індивідуальна робота з користувачами включала в себе такий метод індивідуальної роботи , як консультації, які знайомлять читачів із довідковим апаратом книги( передмовою, післямовою, змістом, анотацією). Ще один метод індивідуальної роботи – інформування. Індивідуальне інформування полягало в постійному сповіщанню читачів про надходження новинок. Цінність інформації – в її оперативнім представленні. В ході індивідуального інформування користувач і бібліотекар працюють як партнери, узгоджуються форми надання інформації (підбір, тематичний список, бібліографічні посібники, тощо). До кожного читача використовувався індивідуальний підхід для задоволення його читацьких запитів.

З метою виявлення читацьких інтересів учнів середніх класів, у грудні було проведено анкетування учнів 7-их класів на тему «Чи вмієш ти читати художню літературу?» З учнями 3 та  5-А класу проводилися бесіди щодо правильного вибору художньої літератури.
Одним з засобів залучення користувачів до читання є визначення найактивніших читачів. Їх імена щомісяця розміщуються на інформаційних стендах шкільної бібліотеки.

Взаємодія з педагогічними працівниками є одним з пріоритетних завдань шкільної бібліотеки. Протягом навчального року вчителі постійно забезпечувалися інформацією про нові надходження навчальної та художньої літератури. Також шкільна бібліотека брала активну участь у заходах та відкритих уроках педагогічних працівників, предметних тижнях. До шкільної декади олімпійського спорту у бібліотеці діяла книжкова виставка «Світ олімпізму кличе тебе». В рамках проведення шкільного місячника «Увага! Діти на дорозі» у вересні діяла інформаційна виставка «Правила маленького пішохода». В жовтні під час проведення шкільної декади художньо-естетичного циклу в приміщенні школи учні могли ознайомитися з книжковою виставкою «Мистецтво – підручник життя». До свята з нагоди Дня захисника України   підготовлено книжкову виставку  «Козацькому роду нема переводу». До місячника права в бібліотеці діяла виставка «Знай свої права».  «Мова чиста, як роса» - до Дня української писемності і мови», «Ми будемо памятати» - до Дня свободи і гідності, «Джерела скорботи» - до Дня памяті жертв голодомору 1932-1933рр. Під час проведення декади початкової школи, шкільним бібліотекарем було проведено книжкові виставки в приміщенні  початкової школи та показ відеороликів. До Дня соборності 22 січня організовано книжкову виставку «Важкий шлях до державності». 20 лютого 2020 року були шості роковини кривавих подій на Майдані. В пам'ять про ці події в приміщенні школи діяла книжково-інформаційна виставка. 25 лютого до дня народження Лесі Українки діяла книжкова виставка «Довго щирими словами до людей промовлятиму я…»

 15 листопада до лав читачів шкільної бібліотеки приймали другокласників. Для молодших школярів виступали казкові герої, грали з ними в ігри, а другокласники декламували вірші, співали та танцювали. В кінці свята другокласники отримали подарунки. Також  бібліотекар взяла участь у святковій лінійці до Всеукраїнського дня бібліотек.  А згодом з нагоди свята для учнів 2-Б класу в приміщенні бібліотеки проведено бібліотечне заняття «Самостійний вибір книги».

У сучасному світі шкільна бібліотека перестає бути просто книгозбірнею і центром інформації. Тому  розширюються  і форми співпраці шкільного бібліотекаря з педагогічними працівниками. Так, шкільним бібліотекарем надано методичну і практичну допомогу класним керівникам 7-Б та 6-А класів у проведенні шкільних свят - Дня вчителя та Святого Миколая. Під час дистанційного навчання надано технічну допомогу у створенні відеоролику-флешмобу «Лови хустку». 15 травня до Дня Європи бібліотека взяла участь в інтернет-флешмобі  #ЄвропаЦеМи, до Дня пам’яті і примирення – в флешмобі #естафета пам’яті і вдячності.  Також на сторінці шкільної бібліотеки розміщувалися списки літератури для учнів 5-11 класів.

У листопаді бібліотекарем оформлено передплату на періодичні видання, зокрема - газету «Хотинські вісті» серед працівників ЗОШ. А також передплачено видання на школу.

Проводилася спільна робота шкільної бібліотеки та педагогічного колективу зі збереження фонду підручників, що включала в себе оформлення класними керівниками куточків читача у класі, роботу по ліквідації заборгованості підручників, бесіди з учнями та батьками з питання збереження підручників.

У березні та травні спільно з педагогічним колективом бібліотекар брала участь у конкурсному відборі оригінал-макетів підручників для учнів 3-их та 7 класів, і здійснено замовлення відібраних підручників на 2020-2021н.р.

У червні спільно з класними керівниками 5-11 класів організовано безпечну здачу підручників , відповідно до вимог карантину. 

Одним з основних напрямків роботи шкільної бібліотеки є популяризація та реклама бібліотеки. З цією метою протягом навчального року було організовано ряд книжково-ілюстративних виставок, в приміщенні бібліотеки оновлюються постійно-діючі виставки.

Для кращого освітлення роботи бібліотеки серед користувачів бібліотекарем створено та постійно ведеться сторінка «Шкільна бібліотека Хотинської ЗОШ І-ІІІ ст.. №5 у соціальній мережі Фейсбук, де розміщується інформація про заходи бібліотеки, новинки літератури.

21 травні до Дня вишиванки створено тематичний відеоролик .

Актуальною інформацією постійно оновлюються стенди шкільної бібліотеки в приміщення початкової та старшої школи.

Важливу ланку у діяльності шкільної бібліотеки посідає робота по популяризації бібліотечних знань. З цією метою протягом І семестру проводились бібліотечні заняття. Для учнів 1 класу у вересні проведено заняття «Знайомство з бібліотекою. Правила користування бібліотекою». Для учнів 2-их класів у жовтні – «Як книга прийшла до нас. Як її берегти».  У жовтні  для учнів 5-А та 5-Б класу організовано бібліотечне заняття «Значення книги в сучасному світі». Для учнів 6-А та 6-Б класів у листопаді – заняття «Довідкова література». З учнями 7-их класів «Самостійний вибір книги». В січні 2020 року з учнями 8-А класу – «Безпечні ресурси інтернету».

Протягом 2019-2020 н.р. шкільною бібліотекою організовано 3 рейди перевірки стану збереження підручників серед учнів 1-11 класів. Під час рейду-перевірки основна увага зверталась на те, чи обгорнутий підручник, його стан, наявність закладки, підпису. Огляд показав, що в найкращому стані підручники в учнів початкової школи (класні керівники Мельницька Н.В., Гриджук О.М., Днесь Л.М., Фуштей І.С., , Платонова І.В.) Відмінний стан збереження підручників і в учнів  5-их класів (класні керівники Цимбалюк Т.В. та Іваночко В.М.), 7-Б (класний керівник Савка Г.М.), 8-А класу (класний керівник Миронець Т.В.). Учні обгортають підручники, користуються закладками. В цих класах недоліки були виявлені лише в деяких учнів і, після бесіди в короткий термін виправлені. Учні 9-их, 10-их та 11 класу менш бережливо ставляться до підручників. У багатьох учнів вони не обгорнуті, не підписані. Деякі учні залишають підручники в шкільних шафах. Після рейду повідомлено класних керівників, якими проведено бесіди з учнями щодо бережливого ставлення до підручників.

Одним з найважливіших напрямків роботи шкільної бібліотеки є робота по формуванню бібліотечного фонду і робота з підручниками. Так, протягом року постійно здійснюється облік (сумарний та індивідуальний), технічна обробка, розміщення всіх видів видань, які надійшли до бібліотеки. Ведуться журнали обліку видань, прийнятих замість загублених та книга обліку подарованої літератури.

Також протягом 2019-2020 н.р. шкільною бібліотекою отримано нові підручники для учнів 6-их, 2-их та 11-ого класів. Шкільним бібліотекарем здійснювався  облік (сумарний та індивідуальний), технічна обробка та видача учням нових підручників.

Проте, існує ряд проблем, які негативно впливають на ефективність роботи бібліотеки, щодо виконання основної своєї місії - всебічної інформаційної підтримки навчально-виховного процесу в школі, а саме: недостатньо сучасної молодіжної літератури, творів зарубіжної та української літератури за оновленими програмами та відсутність комп’ютерного забезпечення та Інтернету.

У новому навчальному році бібліотекарю необхідно активно брати участь у навчально-виховному процесі школи, як інформаційному структурному підрозділу. Спрямувати роботу на:

  • Збереження та поповнення фонду;
  • Формування інформаційної культури;
  • Популяризацію бібліотечно-бібліографічних знань;
  • Роботу щодо популяризації книги;
  • Інформаційно-бібліографічну підтримку навчальної, творчо-пізнавальної, самоосвітньої діяльності учнів та педагогів;
  • Здійснення творчої співпраці бібліотеки учнівського та педагогічного колективів, батьківської громади.

 

 

Шкільний бібліотекар   Анісімова А.Б.

close